Stijldansen

Dansen kunnen in vele categorieën worden ingedeeld. We beperken ons hoofdzakelijk tot de partner- of paardansen die vaak vallen onder de noemer: stijldansen. Het stijldansen (duodansen) wordt onderverdeeld in Ballroom dansen en Latijns-Amerikaanse dansen, kortweg Latin genoemd.

De laatste jaren heeft stijldansen een flinke comeback gemaakt, ondermeer door de vele Tv-programma’s over dansen. Lessen worden op vele plaatsen en aan mensen van verschillende leeftijden gegeven. Stijldansen kunnen we op bijna alle soorten muziek, van klassieke walsen, over pop naar rock. Dit is omdat stijldansen een strikt tempo volgen. Voor de beginnende danser betekent dit, dat de muziek een gelijk patroon aan steeds weerkerende ritmegroepen heeft. Op die maten kunnen we onze danspassen af tellen.

De twee meest voorkomende ritmes zijn de driekwartsmaat en de vierkwartsmaat. Die vind je beiden in alle muziekgenres terug. Dat betekent dat bij je favoriete muziek allicht ook perfecte dansmuziek te vinden is.
 
Danssport is de competitieve kant van zowel Standard als Latin dansen, waar paren beoordeeld worden door juryleden. Het doel is om de hoogste plaats te behalen. Danssport bestaat uit drie onderdelen: Standaard (Ballroom), Latijns-Amerikaans en de 10-dans. 10-dans is een combinatie van Standaard Ballroom en Latijns-Amerikaanse dansen. Om mee te doen in een 10 dans competitie moet je zowel 5 ballroom als 5 latin dansen doen.


Wij dansen voor het plezier en wat minder strikt, en om mensen te ontmoeten. Daarom noemen we het ‘Social Dancing’ (sociaal dansen).


Danshouding

framesIedereen kan stappen. Maar als goede mannequins het doen, met aandacht voor de houding van hoofd, hals, rug, bekken en beweging en positie van de voeten, wordt het eleganter. Bij dansen is het niet anders.
Probeer van bij het begin wat aandacht te hebben voor een goede en mooie houding.
Het heeft geen zin om naar je voeten te kijken. Ze gaan niet lopen… (wat een (on(zin)).
Naar de vloer kijken is ook niet nodig, wees gerust, hij is er...
Het oogt bij alle dansen veel mooier als je je hoofd minstens recht en zelf iets omhoog houdt.

Is het je al opgevallen hoe verschillend eenzelfde dans kan zijn bij een koppel dat wel en een koppel dat niet lacht? Een wereld van verschil. Je mag er best plezier in hebben. Liefst… so, keep on smiling. Zelfs als je moet nadenken, tellen, dansers ontwijken… Wedstrijddansers overdrijven en vergroten hun mimiek vaak tot versteend, kunstmatig en verkrampt lachen, of tot groteske grimassen. Dat hoeft nu ook weer niet.

Vooral bij ballroom zal er ook op houding gelet worden. De heer behoudt voortdurend een stevig frame of kader: de bovenarmen blijven strak in het verlengde van de schouders. (Hoogte aangepast aan de kleinste danspartner). En de dame dus ook.

 

(We zochten bij voorkeur korte en duidelijke filmpjes, zonder veel show, spektakel en competitie.
Betere suggesties zijn welkom.)


Leiding geven

Het zal in iedere dansschool wel meer dan eens duidelijk gezegd worden: op de dansvloer (en vaak alleen daar) is de man de baas. Hij leidt. Aartsmoeilijk voor veel vrouwen om daarin mee te gaan. Maar dat is dan weer vaak omdat hun partner niet of niet goed (genoeg) leidt. Dat is overigens ook niet gemakkelijk voor een man. Dames, geef hem de tijd… Hij moet zijn passen kennen en onthouden, hij moet bedenken welke figuur hij zo-dadelijk gaat doen, hij moet op zijn houding letten, zijn armen in de juiste positie houden, naar de muziek en het ritme luisteren. En vaak wordt beweerd dat mannen maar één ding tegelijk kunnen. Heb dus a.u.b. wat medelijden, en verwacht niet dat dit allemaal na tien lessen al kan. Als je hem wil helpen, neem dan de leiding niet over. Daardoor zal hij het zelf moeten doen. Het helpt ook als je hem niet afleid, geen raad of instructies geeft, geen gesprek over koetjes en kalfjes begint.

Anderzijds denken sommige mannen dat ze zeer strak en kordaat moeten leiden. Ze duwen, trekken en slepen hun partner mee… Dat is echt niet wat we bedoelen met leiden. Het gaat meer om begeleiden: duidelijk en vooral tijdig aangeven en sturen, zodat de dame kan aanvoelen wat er gaat komen. Zo ben je ook niet gebonden aan een vaste volgorde van figuren, en krijg je meer variatie en speelse elementen in het dansen.


En als er al eens iets fout gaat, maak er geen drama van. Probeer ook niet te stoppen om weer opnieuw te beginnen. Probeer eerder gewoon in het dansritme te blijven, en terug over te schakelen naar een basispas of een aansluitende en goed beheerste figuur. Geen mens die er dan iets van merkt. Wat natuurlijk wel zo is als je blijft stilstaan.

Ik vind trouwens dat je als beginneling niet moet stoppen of uitwijken voor ‘gevorderden’. Integendeel. Zij hebben meer passen, figuren, technieken en ervaring om uit te wijken. Zij kunnen beter manoeuvreren. Het is dus aan hen om bochten te maken, voorbij te stekken of in te houden. Ben je zelf gevorderd, dan ben je ook zo sociaal om rekening te houden met wie er net als jij ooit stond te proberen en te sukkelen? Toch?

Meer over danshouding vindt je specifiek bij ballroom en latin.